לשאול...

שאלות הן הפרדוקס התרבותי הגדול: הן מערערות ומחזקות, בו-זמנית, את הנורמות החברתיות. שאלות מביאות לדמוקרטיזציה. נכונות להתמודד עם שאלות מראה על אמון יסודי ברצונו הטוב של האחר. בבסיס החשיבה היהודית נמצאת ההנחה ששום דבר אינו מובן מאליו. אנחנו מרגילים את ילדינו בליל הסדר לשאול, משום שעל ידי שאלה טובה, עריצים נופלים וחירות מושגת. שליט בריה"מ ניקיטה חרושצ'וב הסביר פעם מדוע הוא שונא יהודים. הוא אמר: "הם תמיד שואלים למה!" מהסיבה הזאת האלוהים אוהב שאנחנו שואלים 'למה'. באותו רגע ששבו אנחנו שואלים שאלה טובה – התורה ניתנת מחדש בסיני.

הרב סטיב גרינברג, ארה"ב

מיכל ברנובסקי - אתר זכרון


Warning: include() [function.include]: open_basedir restriction in effect. File(/opt/alt/php52/usr/share/pear/templates.php) is not within the allowed path(s): (/home/sheelaor/:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/) in /home/sheelaor/domains/sheela.org.il/public_html/templates/siteground-j15-56/index.php on line 69

Warning: include() [function.include]: open_basedir restriction in effect. File(/opt/alt/php52/usr/share/php/templates.php) is not within the allowed path(s): (/home/sheelaor/:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/) in /home/sheelaor/domains/sheela.org.il/public_html/templates/siteground-j15-56/index.php on line 69

שיעורים תשס''ט

בשנת תשס"ט עסקנו במגוון נושאים: עיקרי היהדות, דמותו של אלוהים, "דעת תורה", גבולות ההלכה (מפגשים  6-9, 13-14), הדרכים לשינוי ההלכה ומעמדו של התלמוד.

מפגש אחד יוחד לספר "ונהפוך הוא", שמחבריו הם פרופ' דב גולדברגר ויוסי סופר.

לכניסה לדף הספר באתר הוצאת בית אל - לחץ כאן.

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 1 (19)

א' אלול תשס"ח, 1.9.08

    13 העיקרים – האם זו האפשרות היחידה שיש?

תקציר: (המשך משיעור 18 שנה 1). רבים מהראשונים חולקים על הרמב"ם בנושא עיקרי היהדות. רבי יצחק אברבנאל ראה בעיקרים תפקיד חינוכי בלבד. הרשב"ץ ורבי יוסף אלבו סברו שהעיקרים הם האמונות שהיהדות מושתתת עליהם (אקסיומות). לפי רבי יצחק עראמה, העיקרים הם האמונות המייחדות את היהדות מול הפילוסופיה והדתות האחרות.

הורדת סיכום – ראה שנה 1 שיעור 18

 

דף המקורות – ראה שנה 1 שיעור 18

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 2 (20)

ט"ז אלול תשס"ח, 16.9.08

אני מאמין משמע אני קיים - למשמעות המושג 'אמונה' בדורנו

תקציר: המושג "אמונה", ובעקבותיו "אמונה באלוהים" הוא בעל משמעויות שונות. בתנ"ך, להאמין פירושו היה לעשות את דבר האלוהים, גם כאשר הדבר דרש הקרבה רבה. הרמב"ם וחכמי ימי הביניים ראו את האמונה כשייכת לשדה של אמת-שקר, ומשמעה היא ההחלטה כי היגד מסוים ("אלוהים קיים") הוא אמת. לכן היו שהסתייגו מהכללת אמונה כמצווה, בגלל הקשר שבין האמונה לרצון. לפי ווילאם ג'יימס הכרעה שהיגד הוא אמת, היא הנכונות לקחת סיכון ולפעול על פיה.  ישעיהו ליבוביץ' סובר שלא קיימת אמונה במנותק מקיום המצוות, והיא ביטוי לבחירתו של האדם.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 3 (21)

כ"ח תשרי תשס"ט, 27.10.08

    "חֵקֶר אלוה לא יִמָּצֵא" - על דמותו של אלוהים בתנ"ך ועל משמעותה הדתית

תקציר: בתנ"ך לאלוהים יש פנים רבות. בחלק מהם הוא מופיע בקווים פרסונאליים (כאדם),   בחלקים אחרים הוא מופיע כאנתרופומורפי (בעל גוף), ובאחרים אימפרסונאלי (אינו אדם - אין תיאורים של גוף, של רגשות, ולא נאמר עליו שום תואר פוזיטיבי). בניגוד לתפיסת ביקורת המקרא הרואה בפנים אלו ביטויים של גישות סותרות לאלוהים, הגישה הדתית המקובלת רואה בריבוי פני האלוהים היבטים שונים, הבאים לתת מענה לבני אדם במצבים שונים.

פעמים שאלוהים מופיע בתנ"ך כמי שנותן שכר ועונש, ולפעמים הוא מופיע כמי שמתעלם ממעשי האדם. יש לכך השלכות דתיות. הן בתפיסת האלוהות והן בתפיסת המושג תשובה.

ברוב התנ"ך מושא הבריאה הוא עם ישראל, אולם בחלקים מסוימים בו – האנושות כולה עומדת מול האלוהים.

"קבלת ההחלטות" השמימית מוצגת בדרכים שונות – התייעצות עם אחרים, וויכוח עם השטן, או האלוהים המחליט לבדו.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 4 (22)

י"ב מרחשוון תשס"ט, 10.11.08

על "עשה לך רב" ועל "דעת תורה" - משמעותה של          סמכות רבנית בימינו

תקציר: יש מודלים שונים לתיאור הסמכות הרבנית. המודל ההכרתי טוען שתוקפה של הסמכות נובע מן הידע שיש לרב. אין הבדל מהותי אלא כמותי, בין הרב לבין אנשים אחרים, חובת הציות היא להלכה, ומשמעות הפסיקה היא גילוי האמת. כאשר הרב בוודאות טועה אין לשמוע בקולו. המודל הציוויי טוען שמקור הסמכות של הרב הוא בציווי התורה להישמע לחכמים, בהשראה אלוהית שיש להם, או בהסכמת הציבור להישמע להם. חובת הציות היא לבעל הסמכות, והיא תקפה גם כאשר הוא בוודאות טועה.

סמכותו של רב, כפי שמקובלת היום, התעצבה באירופה, בסביבות המאה ה-13, ובמקביל התפתחה סמיכת הרבנים, כתהליך פורמאלי. אלו הושפעו, כפי הנראה מן הנורמות בסביבה הלא-יהודית.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 5 (23)

כ"ו מרחשוון תשס"ט, 24.11.08

מידיעת התורה ל"דעת תורה" - "דעת תורה" ו"עשה לך רב" בעולם ההלכתי והדתי

תקציר: למושג "עשה לך רב" יש פרשנויות שונות. עצה הקשורה לדרכי הלימוד, הנחייה לפוסק ההלכה או הגדרת סמכות החכמים. מחויבות להישמע לרב מסוים היא אפשרות אחת, ואינה מרכזית בראשונים.

"דעת תורה" במובנה המודרני היא החובה להישמע לגדולי התורה דווקא שלא בהלכה אלא בנושאים של הנהגת היחיד והציבור. היא התפתחה כמענה לאיבוד הסמכות הרבנית החל מהמאה ה-19, ונקראה בשם זה בפי אנשי "אגודת ישראל", במאה ה-20. אין לה תקדים היסטורי, והיא נתונה במחלוקת חריפה. המתנגדים טוענים לחוסר נגישות עקרונית של פוסקי הלכה לבעיות שאינן הלכתיות. ויש הטוענים להגבלת המומחיות של פוסקים.

סיפור דרשת אחיו של האדמו"ר מבעלז, הרב מרדכי רוקח, בפני יהודי בודפשט משמשת דוגמה כואבת לשימוש בסמכות זו שהכזיבה.

הורדת סיכום – ראה שיעור 4 (22)

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 6 (24)

י"א כסלו תשס"ט, 8.12.08,

ההלכה פינת מדינת היהודים - גבולות ההלכה (חלק א') – פסיקת הלכה בשאלות מדיניות

תקציר: יש הסוברים שאין שאלה שאין עליה תשובה הלכתית. אולם יש הסוברים כי בשאלות מדיניות אין לפוסק אפשרות לקבוע הלכה בגלל אחת הסיבות הבאות או כולן:

í          אין לפוסקים נגישות לשאלות אלו באופן עקרוני, משום שאלו דברי הרשות, שאין להלכה מה לומר עליהן.

í          אין להלכה עניין לפסוק הלכה (נגישות מוסדית) - אם משום הדינמיות של המצבים, אם משום שאלו שאלות גורליות שיש להכריע בהם בתיאום עם הציבור, ואם משום שהמומחים בתחום הם מומחים מדיניים וביטחוניים.

í          אין לפוסקי ההלכה את היכולת המעשית לעשות זאת (נגישות מעשית) – משום שחסר להם הידע הדרוש להכרעות בתחום זה, משום שההלכה לא עסקה בזה בצורה משמעותית, או משום שמבנה הדעת של ההלכה אינו תואם את התחום. 

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 7 (25)

ב' טבת תשס"ט 29.12.08

והרשות נתונה - גבולות ההלכה (חלק ב') – האם ההלכה היא רק "אסור" ו"מותר"?

תקציר: "דברי הרשות" הם מה שאינו נכלל ב"אסור או ב"מותר", כלומר, במה שלהלכה אין מה לומר לגביו. רבינו בחיי סובר שאין קטגוריה של דברי הרשות, אולם רבים אחרים סבורים שקטגוריה כזו קיימת.

הוגים רבים התייחסו לשאלה כיצד צריך שומר ההלכה להתייחס אל "דברי הרשות". נמצאו כמה גישות מרכזיות: הימנעות – יש להימנע מעיסוק בדברי הרשות ככל האפשר (מנורת המאור). הקדשה – יש להשתמש בדברי הרשות לצורך מצווה, ובכך לקדש אותם (רמב"ם). קידוש – יש להפוך את דברי הרשות עצמם לקדושים (האדמו"ר מנחם מנדל מלובביץ'). אני סבור שיש לחדש קטגוריה נוספת: אתגר – דברי הרשות הם שטח המבחן שבו ההלכה אינה מנחה בדיוק כיצד לנהוג, אולם הציפייה היא יישום של העקרונות שנרכשו ממנה.

משמעות הקטגוריה של "דברי הרשות" היא שיש שטחים חילוניים בחייו של שומר הלכה.    

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 8 (26)

ט"ז טבת תשס"ט, 12.1.09

מעבר להלכה - גבולות ההלכה (חלק ג') – על "לפנים משורת הדין", דין קנאים, ו"עבירה לשמה"

תקציר: "לפנים משורת הדין" הם ערכים שמוטלים על האדם מעבר לחובה ההלכתית. יש הרואים בקטגוריה זו חלק מן ההלכה, שחלקה הוא פורמאלי ומחייב וחלקה הוא רשות, אולם יש הרואים קטגוריה זו כחיצונית להלכה.

"קנאים פוגעים בו" היא קטגוריה יוצאת דופן. האם היא נורמה חוץ הלכתית שההלכה נמנעת מלעסוק בה, ומותירה אותה לטיפול היחידים, או שהיא עקיפה של ההליך ההלכתי והיא מסכלת אותו?

"עבירה לשמה" היא קטגוריה נדירה, הקשורה בדרך כלל למצבים הירואים של הצלת האומה כולה. יש כמה התייחסויות אל הסתירה המובנית של עבירה שנחשבת חיובית: 1. העבירה נדחית בגלל הערך החשוב של הצלת הכלל. 2. מכוחה של הכוונה הטובה הופכת העבירה למצווה. 3. העבירה נעשתה כדי להציל את העם, אך היא נשארת עבירה. למעשה העובר "עבירה לשמה" מוסר את נפשו (כפשוטן של המילים) למען העם. 4. רק בדיעבד העבירה נחשבת חיובית, אבל לא בשעת המעשה, כיוון שהיא מנוגדת לנורמה ההלכתית.  

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 9 (27)

א' שבט תשס"ט, 26.1.09

שערי פרשנות לא ננעלו - גבולות ההלכה (חלק ד') – על גילוי פנים בתורה שלא כהלכה

תקציר: קיימת הסכמה רחבה שיש חופש לפרש את המקרא גם אם הפרשנות אינה תואמת את ההלכה, ובלבד שהמחויבות להלכה, כפי שנקבע, תישמר. בדרך זו הלכו אפילו הפרשנים הקלאסיים של ימי הביניים ובראשם רש"י. חופש הפרשנות נובע מן התפיסה שהמקרא הוא רב פנים, מההערכה לדרישת האמת ולצורך של הפרשן להיות נאמן לאמונותיו, מההנחה שלאמונות קדם-פרשניות יש תפקיד מכריע בפרשנות, או משום שהיהדות תופסת את עצמה כדת המבוססת על מעשים.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 10 (28)

כ"ב שבט תשס"ט, 16.2.09

על תנורים ונחשים - דרכים שונות לפרשנות "תנורו של עכנאי"

תקציר: התפיסה המוניסטית הסוברת שיש אמת אחת, מסבירה שבת הקול אמרה את האמת ההלכתית, אולם החכמים אינה כפופים לה, הובאו לכך נימוקים פורמאליים (בגלל הנאמנות של שאר החכמים לאמונותיהם או בגלל ציווי התורה להכריע עפ"י הרוב), נימוקים תוכניים (שבת הקול לא הכריע שהלכה כר"א במקרה זה, שהיא הייתה ניסיון לחכמים, היא יצאה בגלל כבודו של ר"א, או משום שהחכמים טעו בכך שחלקו על בת הקול). התפיסה הדואליסטית סוברת שדברי ר"א היו נכונים במישור אחד ודברי החכמים החולקים עליו נכונים במישור אחר. חכמים הכריעו על פי המישור שבו הם פעלו.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 11 (29)

ו' אדר תשס"ט, 2.3.09

ונהפוך הוא - פרודיות יהודיות לפורים (תפילות, זמירות, קידושים, ספר מקרא ומסכתות היתוליות, שנכתבו החל מהמאה ה-14)

תקציר: הספר "ונהפוך הוא" נכתב ע"י פרופ' דב גולדברגר ויוסי סופר. הוא עוסק בפרודיות שנכתבו לחג הפורים. הכרך הראשון כולל פרודיות לפורים על תפילות, על זמירות שבת ומועדים ועל הלכות. בתחילתו מופיעה מגילת אסתר, מלווה באיורים הומוריסטיים. מעניין במיוחד הוא "כתב הסמכה" מקורי לרב פורים. הכרך השני כולל ספר המדמה ספר מקראי, ומשבח את שתיית היין – ספר חבקבוק. רוב הכרך מוקדש למסכתות פורים, החלק מן המאה ה-14 ועד למחצית המאה ה-20.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 12 (30)

כ' אדר תשס"ט, 16.3.09

מחג החירות לחג החוּמרוֹת - על התחדשות ההלכה – הלכות פסח כמבחן

תקציר: מספר הלכות בפסח מושפעות משינוי בתפיסת המציאות. המושג "בליעה בכלים", אינו מושג מציאותי (מאכל לא נבלע בדפנות הכלי, למעט כמות מיקרוסקופית), ועל כן בכל מקום שידוע שאין בליעה – אין צורך בהכשרה אלא בניקוי. ההימנעות מקטניות ליוצאי אשכנז צריכה ביטול פורמאלי, כיוון שטעמה אינו רלוונטי, אבל עד אז אין להחמיר בתערובת קטניות, בתוצריהן, או במה שאינו קיטנית קלאסית. אכילת אורז אינה חלק מזה, ויש לה טעמים נפרדים.

שינוי נוהגי החברה משפיע גם הוא על הלכות פסח. הסבה היא אכילה תוך שכיבה על מיטה, והייתה מושפעת מנוהגי האכילה הרומיים. היום אנשים חופשיים אינם מסבים, ולכן יש לשבת לכתחילה.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 13 (31)

כ"ה ניסן תשס"ט, 19.4.09

יהדות של אמונה ויהדות של מצוות - גבולות ההלכה (חלק ה') – על האפשרות של הכרעה בענייני אמונה והגות

תקציר: הרמב"ם סבר שאין מקום להכרעה בענייני אמונות ודעות, כיוון שאינם נוגעים למעשה.יש שאומרים שלדעתו הדבר נכון רק לאמונות שאינן עיקריות (הרב יעקב אריאל) או שכללי ההלכה הרגילים אינם חלים בענייני אמונה (הרב קלכהיים). רבינו בחיי (חובות הלבבות) כתב שההימנעות מלהסתמך על פסיקה בענייני אמונות נובעת מהרצון שהאדם יחקור בעצמו. הרב קוק רואה כאידיאל את הפסיקה בענייני אמונות ודעות, בעיקר בכאלו ש"מכוננות את האומה", אולם למעשה הוא מודה בחוסר יכולת של פוסקים היום להגיע למעלה זו.  

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 14 (32)

י' אייר תשס"ט, 4.5.09

    "אין למדים מן האגדות" - האמנם? גבולות ההלכה (חלק ו') – האם יש הפרדה ברורה בין אגדה להלכה? האם יש גשרים ביניהן?

תקציר: קיימת הפרדה עקרונית בין הלכה לאגדה. הרב קוק שאף לאיחוד של שתיהן. האגדה מזינה את המשמעות של ההלכה. הגישה הסוברת שאין ללמוד הלכה מאגדה מבוססת על הירושלמי, אומצה ע"י גאונים וראשונים. יש הסוברים שכלל זה תקף רק במקרים שהאגדה סותרת את דברי התלמוד, וישנן דעות שונות על מעמדן של אגדות ממקורות אחרים. למעשה פוסקים רבים לומדים הלכות מאגדות, וכנראה שקיבלו את הכלל שאין ללמוד מאגדה בהסתייגות הנ"ל.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 15 (33)

כ"ד אייר תשס"ט, 18.5.09

מן הדרש אל הפשט ובחזרה - מה בין דרש לפשט? מה משמעות הפשט לאחר שנדרש הדרש? מה בין הפשט לפירוש ה"אמיתי" של הכתוב? סיפור המקלל כמקרה מבחן

תקציר: סיפור המקלל, על פי פשוטו, מדבר על מריבה בין שני אנשים במחנה ישראל, שבה אחד, שהיה בן של איש מצרי, קילל את חברו בשם ה'. הדבר מהווה פגיעה בשם ה', ועל כן עונשו הוא חמור. הסיום הוא ציווי לשוויון בין כל אנשי המחנה, גרים כאזרחים.

לעומתו, בסיפור זה במדרש האיש המצרי הוא זה שהרג משה, בגלל שהמצרי פיתה את אשת הישראלי, וניסה לטשטש את עקבותיו ע"י הריגת הבעל. הבן ביקש להצטרף למחנה דן, שבט אמו, אולם הורחק משם, ולכן קילל את ה', בכעסו על העוול שנגרם לו שלא באשמתו. משה מתלבט מוסרית כיצד לדון את האיש. עונשו של האיש הוא משום שבכל מקרה אין הצדקה לקללת ה'.

חז"ל בחרו בפרשנות זו שהיו מעוניינים להקל על המקללים זה את זה (שהם שכיחים), ולא להרגם.

פשט התורה שבכתב הוא רוח החוק, ואילו התורה היא החוק המעשי, כפי שכותב הרמב"ם לגבי "עין תחת עין".

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 16 (34)

ט"ז סיוון תשס"ט, 8.6.09

דרכים בשינוי ההלכה האורתודוכסית - אילו מהדרכים שבהם השתמשו חכמים בעבר לשינוי ההלכה מתאימות לימינו? אילו בעיות חברתיות ניתן לפתור בעזרת דרכים אלו?

תקציר: יש ארבע דרכים עיקריות לחידוש ההלכה:

  1. דרישה מחודשת של התורה – כפי שנעשה בתקופת המשנה והתלמוד פעמים רבות. הראי"ה קוק טוען שדרך זו יש ליישם רק בזמן הסנהדרין אך לא בזמנינו.
  2. פרשנות מורחבת לקריטריונים הלכתיים – נעשה בה שימוש בכל הדורות, ואין מחלוקת על הלגיטימיות שלה בימינו.
  3. תקנות וגזירות – נעשה בה שימוש בכל הדורות, ואין מחלוקת על הלגיטימיות שלה. למעשה, מלבד תקנות הרבנות הראשית בשנותיה הראשונות של המדינה, לא נעשה שימוש נרחב בדרך זו.
  4. התאמת הבסיס הריאלי של ההלכה לריאליה העכשווית – בדרך זו משתמשים פוסקים שונים, בהגבלות שונות, גם היום.

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 

תשס"ט (שנה 2)

שיעור 17 (35)

ל' סיוון תשס"ט, 22.6.09

    "והאומר דבר לסתור מדברי התלמוד, לא ייחשב  בכלל חכמי ישראל" - על מעמדו של התלמוד הבבלי בהלכה

תקציר: מקובל שאמורא אינו יכול לחלוק על תנא. נאמרו כמה סיבות לכך: ירידה רוחנית, הסכמת חכמי הדור. למעשה, הסמכות היא של הספר (המשנה והברייתא) ולא של החכם. כמו כן, אמוראים חלקו פעמים רבות על תנאים, אולם הסוו זאת באמירה מסורתנית, למשל: הכא במאי עסקינן.

לגבי מקור סמכותו של התלמוד הבבלי נאמרו תשובות רבות: קבלת כל ישראל עליהם את התלמוד; החלטה פורמלית של חכמים, שאין לחלוק על התלמוד; ירידת הדורות, ועל כן אין למאוחרים יכולת לחלוק על הראשונים; לאמורא מותר לחלוק על תנא, אולם אמוראים נהגו שלא לחלוק; התקבלות התלמוד כספר, כתוצאה מנוחות השימוש בו לעומת ספרים מקבילים (תוספתא, משנה, מדרשי ההלכה, תלמוד ירושלמי).

הורדת סיכום

 

דף המקורות

המודעה

האזנה להקלטה

 

 

 


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך