לשאול...

  ... הנתיב לאמונה אמיתית אינו עובר דרך הפחד מהחיים, הפחד מהמוות והאמונה העיוורת, אלא דרך השאיפה לידע רציונלי."

אלברט איינשטיין, "מדע ודת", רעיונות והשקפות, עמ' 49

 

מיכל ברנובסקי - אתר זכרון


Warning: include() [function.include]: open_basedir restriction in effect. File(/opt/alt/php52/usr/share/pear/templates.php) is not within the allowed path(s): (/home/sheelaor/:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/) in /home/sheelaor/domains/sheela.org.il/public_html/templates/siteground-j15-56/index.php on line 69

Warning: include() [function.include]: open_basedir restriction in effect. File(/opt/alt/php52/usr/share/php/templates.php) is not within the allowed path(s): (/home/sheelaor/:/etc/pki/tls/certs:/tmp:/var/tmp:/usr/local/lib/php/:/usr/local/php70/lib/php/) in /home/sheelaor/domains/sheela.org.il/public_html/templates/siteground-j15-56/index.php on line 69

תשע''ב

בשנת תשע“ב עסקנו בנושאים שונים בהלכה.

ניסינו לחשוף את המשמעויות העומדות בבסיס ההלכה, ואת ההשלכה שיש להן למעשה. בחננו את שאלת חידוש ההלכה בנושאים שונים, וראינו את המשמעות המעשית שיש להם, ואת השפעתם על "האקולוגיה של ההלכה". חיפשנו יחד את הדרכים להתחבר אל עולמה של ההלכה דרך שרשרת הדורות של הפסיקה ולאור מציאות ימינו.

לצפייה בלוח השיעורים השנתי לחץ כאן.

 

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 1 (70)

ה' מרחשוון תשע"ב, 2.11.11

הלכות קריאת שמע – מהלכה למשמעות

תקציר: קריאת שמע נתקנה כלימוד תורה בבוקר ובערב, כדי לקיים "והגית בו יום ולילה". במשך הזמן היא הלכה וקיבלה מעמד עצמאי של התבוננות פנימית, המבטא את קבלת עול מלכות שמים, עול מצוות וזיכרון יציאת מצרים.

בבחינת הלכות קריאת שמע עולה שתפיסת ההתבוננות הפנימית התחזקה על חשבון המגמה של לימוד תורה, המקורית, אם כי עדיין השפעה זו לא פגה, בעיקר בחובה לכתחילה להשמיע לאוזניו ולדקדק באותיותיה.

חלק מהלכות קריאת שמע כבר השתנו, למשל ההוראה להאריך באות ד', שהשתנתה בגלל שינוי היעלמות העיצור th     אצל רוב העדות. חלק מההלכות צריכות עיצוב מחדש, כמו הכוונה בפסוק הראשון, המבוססת על תפיסת עולם שטוח, וזמן קריאת שמע המובסס על נוהג של קימה ושכיבה בהתאם למצב השמש.

שינוי ההלכה בנושא זה צריך לקחת בחשבון גם את "האקולוגיה של ההלכה", והפגיעה בברכות קריאת שמע, הקשורות קשר הדוק לתלות קריאת שמע במצב השמש.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

 

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 2 (71)

י"ט מרחשוון, 16.11.11

פעם היינו – ערכים משתנים בתפילה

תקציר: התפילה מתייחסת למציאות קונקרטית, ולכן היא רגישה לשינוי המציאות. במקרים של היווצרות פערים בין המציאות לבין נוסח התפילה יש לנקוט אחת הדרכים הבאות:

פרשנות אלגורית לתפילה (ברכת "הנותן לשכווי בינה", ההתייחסות לגרמי השמים כבעלי תודעה, התפילות למשיח).

השמטה של התפילה (התפילה להגברת אור הלבנה כאור החמה, יקום פורקן).

ניסוח מחדש של תפילות (ברכת "שלא עשני אישה", תפילת "נחם").

אתגר לתפיסות המתפלל (ברכת קיבוץ גלויות שבתפילת עמידה).

כתיבת תפילות חדשות (תפילות יום העצמאות ויום ירושלים).

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

       

 

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 3 (72)

ג' כסלו תשע"ב, 30.11.11

לכל השדים - היחס לשדים, רוחות ושאר מרעין בישין בהלכה

תקציר: האמונה בשדים ורוחות חוצה עמים וגבולות. התלמוד הבבלי משופע בסיפורים כאלו. מנקודת מבט רציונאלית, המאמינה שאלו אמונות תפלות, יש קושי עם הלכות המבוססות על מציאות שדים ורוחות.

בנוגע לנטילת ידיים בבוקר מזכיר הבבלי שד הגורם לעיוורון. להסבר זה יש משמעות הלכתית. מנקודת המבט הרציונאלית ניתן לאמץ את הסבר הרשב"א ולדחות את הגורם של רוח רעה.

בהלכות רפואה, לגבי חולים שנטען שלקו בגלל שדים או רוחות אין צורך לחדש הלכה, אף שניתן להסביר הסברים רציונאליים להתנהגות שאחרים יתנו לה הסברים דמוניים. לגבי שימוש ברפואות מתחום זה, כיוון שיש להן השפעת פלצבו, אין לשלול אוטומאטית את השימוש בהן, בעיקר במקרים של סכנה.

בנוגע שנשים שטענו ששדים קיימו עימן יחסי מין, פוסקי ההלכה בחרו להתייחס אל השאלות ברצינות, מנקודת המבט של הנשים, אם בגלל שהאמינו בקיומם של שדים, או בגלל שמתן הסבר רציונאלי לאירוע כזה היה מחייב את הפוסק לאסור את האישה, ולגרום לה נזק רב.  

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

       

 

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 4 (73)

י"ח כסלו תשע"ב, 14.12.11

וַתָּשַׁר דבורה  משירת נשים ועד כיתת יורים

תקציר: ברובד ההלכתי הראשוני -  מחלקות ראשונים לְמָה מתייחסים דברי שמואל "קול באישה ערווה". יש ראשונים הסוברים שההקשר הוא הסחת דעת בעת קריאת שמע, ויש הסוברים שההקשר הוא הרחקה מנשים. נראה שהדבר תלוי בהבדל בין דברי שמואל בבבלי ובירושלמי. לפי שתי הדעות לא ברור האם "קול" הוא שירה בלבד או גם דיבור.

מקום רב יש להתיר: ì הרי"ף משמיט דין זה לחלוטין, וכנראה הבין אותו כמאמר מוסרי ולא הלכתי. ì הראשונים שקבעו ש"קול באישה" נוגע רק לקריאת שמע (בה"ג ואחרים). ì הראשונים שקבעו שהאיסור חל רק בהקשר של שירה שיש בה גירוי (ראבי"ה). ì המעבר מחברה נפרדת לחברה מעורבת, שבה שירת נשים אינה נתפשת כמגרה (הרב ביגמן). ì ההקשר של "קול באישה" ברמב"ם ובשו"ע כולל הרחקות רבות שאינן נהוגות בימינו בכל המגזרים, ואין הגיון בהקפדה דווקא על שירת נשים (הרב שמאע).

ברובד ההלכתי המשני -  אדם שנמצא בסיטואציה שבה יש שירת נשים אינו חייב לצאת, גם אם הוא נוקט כשיטת המחמירים בגלל מגוון סיבות, ובראשן – כבוד הבריות.

ברובד הדיון הציבורי – הדיון הציבורי בעניין זה הוא דו שיח של חרשים, כאשר כל קבוצה רואה את העניין מנקודת מבטה, ומתעלמת מנקודת המבט של הקבוצות האחרות. פיתרון הבעיה הציבורית הוא בהידברות אמיתית, בהקשבה לקולות השונות, ובדרך של שכנוע וקבלת האחר.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

       

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 5 (74)

ב' טבת תשע"ב, 28.12.11

באבן או באגרוף – על אלימות כנגד נשים בהלכה

תקציר: במסורת ההלכתית נמצאו פוסקים שהתירו לאיש להכות את אשתו במצבים מסוימים: כדי לשמר את מעמדה ככפופה לו בחברה הפיאודלית, כדי לאלצה לעשות את המלאכות שהיא מחויבת לעשותן, כדי לחנכה או להפרישה מאיסור. כנגדם יש פוסקים (בעיקר בצרפת ובגרמניה) אשר אסרו לחלוטין כל הכאה. ראינו כי כל המתירים הכאה נימקו זאת בנימוקים המבוססים על מציאות חברתית שניתן להראות בבירור שהשתנתה.

בנוגע לכפיית גט על בעל מכה, הדבר נתון במחלוקת הפוסקים. יש קשר ברור בין העמדה שאימץ הפוסק בעניין זכות ההכאה לבין עמדתו בכפיית גט. פסיקתו של ה"בית יוסף", המתמטית, נחשבת היום מקוממת מבחינה ערכית.

בחינה של השינויים החברתיים מימי הביניים לימינו ביחס לנשים מעלה שיש לקבוע היום איסור מוחלט בנוגע להכאת נשים, וממילא מועצמת הדרישה לכפיית גט על בעל מכה.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

 

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 6 (75)

ט"ז טבת תשע"ב, 11.1.12

מקובל או לא מקובל? יחסי הלכה - קבלה

תקציר: ההלכה והקבלה מתנגשות בכמה מישורים: הלכות שהתחדשו על ידי הקבלה ולא הוזכרו במסורת ההלכתית (למשל: דינים שונים בנטילת ידיים), הלכות שהיו במחלוקת בתלמוד או בפוסקים והקבלה הכריע כאחת הדעות (האיסור על הנחת תפילין בחול המועד), הלכות שנקבעו מחמת הספק והקבלה נותנת להם משמעות וודאית (תקיעות שופר ושני ימי ראש השנה בארץ ישראל), והלכות שבהן יש סתירה גלויה בין הזוהר לתלמוד ולפוסקים (אכילת בשר אחרי גבינה).

בדרך כלל היה מקובל שבסתירה שבין הקבלה לתלמוד הלכה כתלמוד, אבל במקרים שאין הכרעה בתלמוד – הלכה כקבלה. היו גם דעות ששללו בכלל פסיקה על פי הקבלה (מהרש"ל, לדוגמה), ודעות שהכריעו תמיד כמו הקבלה (רבי רפאל עמנואל חי ריקי).

יש חשיבות לציין אילו הלכות אנו נוהגים היום שמקורן בקבלה, אף כי נראה שקביעת הלכות שונות מאלו תיתקל בהתנגדות קשה ביותר.  

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 7 (76)

א' שבט תשע"ב, 25.1.12

המחמיר "תבוא עליו ברכה" או "אינו אלא מן המתמיהים"?

תקציר: יש לעשות אבחנות שונות בעניין המושג חומרא. יש להבחין בין חומרא בעיני האדם המחמיר (פוסק או איש פרטי) לבין חומרא בעיני הציבור; בין חומרא רצויה לבין חומרא אפשרית; בין סייג (שהוא עיקר הדין), הידור מצווה (המתמקד באסתטיקה) או "עשית הישר והטוב" (שהיא תביעה להתנהגות מוסרית בין אדם לחבירו מעבר לשורת הדין) לבין חומרא..

חומרא חיובית כאשר היא באה לבטא את אהבת ה' (בגדרים מסוימים), כגדר אישי או חברתית מפני החטא, ולפעמים גם במצבי ענישה.

הבעיה עם חומרא שהיא הפכה לנורמה במצבי ספק (ובכך היא תורמת להגדלת הפער שבין ההלכה למציאות), שיש לה מחיר (פיזי, כלכלי וכדומה), כשהיא הופכת לסטנדרט, כשהיא פוגעת בסמכות החכמים או מוציאה לעז על הראשונים, כאשר היא מתפרשת כיוהרא או כאשר היא גורמת לפגיעה באחרים. עיקר הבעיה בדורנו הוא הפיכת החומרא מעניין דתי-הלכתי להגדרה חברתית, ובכך היא מעמיקה את הקיטוב בעם, ומקטינה את הדיון הענייני בהלכה.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

       

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 8 (77)

ט"ו בשבט תשע"ב, 8.2.12

על מנהג ישראל שדין הוא ועל מנהגי טעות - היחס בין מנהג להלכה.

תקציר: מנהג הוא חקיקה עממית, המתבטאת בקיומו של נוהג מסוים. יש הסוברים שתוקף המנהג בא מהיותו מעיד על חקיקה של גוף מוסמך שנשכחה, אולם הרוב סוברים שעצם קיומה של הנורמה נותן את התוקף למנהג. מנהג יכול להכריע בין דעות בהלכה, לקבוע נורמה במקום שההלכה לא קבעה בו, או לשנות הלכה פסוקה. אולם "מנהג מבטל הלכה" הוא רק בדיני ממונות ולא באיסור והיתר, למעט יוצאי דופן מעטים.

המנהג נתפס כסוג של נדר, ויש הסתייגות מזניחת מנהג לאחר שהתקבל. אולם במנהג טעות או במנהג שקיימו אותו מבלי שידעו שהוא מותר, או במנהג שאינו סביר יש מקום לבטלו.

בימינו, העובדה שרוב העם היהודי אינו שומר הלכה מהווה ערעור על תוקפם של מנהגים. כמו כן העובדה שרוב קהילות ישראל הן קהילות שנעקרו ממקום המקורי והתערבו זו בזו מערערת על תוקף המנהגים העדתיים. עם זאת, המנהג הוא הלחלוחית של היהדות ואין לבטל מנהגים אלא בשעה שכנגדם עומדים שיקולים רבי חשיבות.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

       

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 9 (78)

כ"ט שבט תשע"ב, 22.2.12

חנוך לנער על פי ההלכה - האם יש "הלכות חינוך"?

תקציר: חינוך הוא מקרה פרטי של "דברי הרשות", שהם תחומים שבהם ההלכה אינה מגדירה "אסור" או "מצווה". לכן אין הלכות הקובעות את תוכנית הלימודים הרצויה, את גיל הלומדים ואת חלוקתם לקבוצות, את דרכי ההוראה ואת תחומי הדעת והרכבם. בשאלות אלו על המחנך לפנות למומחי החינוך ומדעי החברה. לפוסקי ההלכה אין מקורות מחייבים שעליהם הם מסתמכים, אף כי יש פוסקים המביעים דעה בנושאים אלו.

הלכות הנוגעות לחינוך קיימות במסגרת החינוכית, ובדרך כלל, כאלו שנוגעות להלכות מתחומים אחרים של ההלכה. למשל: ההיתר לאישה להיות מורה (שהוא סעיף של הלכות ייחוד).

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

       

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 10 (79)

כ' אדר תשע"ב, 14.3.12

קטניות - קטנוּת או מסירות נפש?

תקציר: איסור אכילת קטניות בפסח, אצל יוצאי אשכנז ועדות אחרות הוא מהדוגמאות המושמצות ביותר בתחום ההלכה. מקורו של האיסור ומשמעותו אינם ברורים. הנימוקים המשמעותיים להלכה הם חשש החלפה בין מוצרי קטניות למוצרי דגנים או חשש לתערובת של גרעינים מסיבות שונות. גישות שונות ביחס לאיסור בימינו. 1. הסוברים שאין לעשות בו שינוי, בגלל כללי ביטול מנהגים. 2. התומכים בביטולו המוחלט. 3. המציע להתאים את טעם האיסור למציאות ימינו, ולאסור מאכלים הדומים למאכלי חמץ. 4. הסוברים שלא ניתן לבטל את האיסור אבל ניתן לפרשו בצורה מצמצת (א. רק קטניות שהנימוקים הנ"ל היו רלוונטיים לגביהן. ב. רק קטניות שהיו בזמן שנקבע האיסור. ג. רק קטניות ולא מוצרים שנעשו מהם בהכשר לפסח – כגון שמן קטניות. ד. רק קטניות ולא תערובת של קטניות ומוצרים אחרים הכשרים לפסח.).

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

       

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 11 (80)

ה' ניסן תשע"ב, 28.3.12

כמה זיתים יש ב"כזית"?

תקציר: שיעור "כזית", לפי השיטות המחמירות כיום הוא כפול מן הזיתים שהיו בזמן חז"ל. קביעה זו מבוססת על השוואות בין מידות שונות המוזכרות בחז"ל, אולם היא נסתרת מן הארכיאולוגיה ומקביעות אחרות של חז"ל המשוות את גודל הזית לגדלים אחרים המוכרים היום. בניגוד לעבר, כיום ניתן לקבוע כי אין ספק בגודל "כזית", אף שיישוב דברי חז"ל בעניין ההשוואות של הגדלים השונים נשאר מוקשה. רק רבנים מעטים קיבלו את המסקנות המתבקשות מהוודאות שנוצרה כהלכה למעשה.

הסבה היא שכיבה על מיטה ואכילה בצורה שהייתה מקובלת בתקופה הרומית ואף לפני כן. היא ביטאה את הדרך שבה בני החורין היו אוכלים. עם הזמן היא נעלמה מן הנוף התרבותי, ולמעשה – אנחנו איננו מסובים כיום. הדבר יוצר פער בין המציאות לבין השאלה "מה נשתנה" בין השפה ההלכתית, הממשיכה לדבר על הסבה.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 12 (81)

כ"ה ניסן תשע"ב, 17.4.12

האם מותר להיות יוצא דופן? דיון ב"לא תתגודדו"

תקציר: "לא תתגודדו" הוא איסור על התפלגות ההתנהגות הדתית בעם היהודי. רש"י מפרשו כחשש שתהיה התורה כשתי תורות, ואילו הרמב"ם מפרשו כחשש ליצירת מחלוקת בעם. משמעותו של האיסור נתונה במחלוקות רבות: האם הוא נוגע למחוקקים, לשופטים, או לאנשי העם? האם האיסור הוא על פסיקה או על התנהגות שונה? האם הוא נוגע למוסדות בערים שונות, למוסדות שונים בעיר אחת או למוסד אחד? האם הוא חל על דין או על מנהג?

כיום, השתנו מספר דברים ביחס למציאות החיים בימי התלמוד: השתרשה התפיסה הערכית של ריבוי דעות, למעשה אנו חיים בסוג של פלורליזם מעשי בהלכה; בכל קהילה, כמעט, יש הכלה של מנהגים רבים, פסיקות שונות ומנוגדות. במצב דברים אלו קשה לדבר על "לא תתגודדו" כאיסור משמעותי.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

 

 

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 13 (82)

י' אייר תשע"ב, 2.5.12

אלוהים בקוּף – על קידוש 'השם' בדיבור ובכתיבה

תקציר: האיסור להגות את שם ה', לכתוב אותו, למחוק אותו, והחובה לגנוז אותו מבטאים את הכבוד שאנו רוחשים לה', עד כדי זהירות מירבית בשימוש בשמו.

עם זאת, מנהגים שונים המרחיקים לכת בתחום זה יוצרים תחושת ריחוק מה', ומקשים על יצירת יחס אינטימי של האדם לאלוהיו.

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

האזנה להקלטה

 

תשע"ב (שנה 5)

שיעור 14 (83)

תוכנן לכ"ד אייר תשע"ב 16.5.12

המטמורפוזה של חג השבועות

תקציר: חג השבועות בזמן בית המקדש ביטא את החיים על פי התורה בארץ ישראל, את הבעלות של אלוהים על הארץ, והעובדה שעם ישראל יתקיים בארץ ישראל רק אם יקיים את המצוות, ובעיקר אלו התלויות בארץ, שעניינן הוא הסיוע לחלש.

לאחר החורבן נעשתה המרה של החג לחג מתן תורה, ולימוד התורה החליף את החיים על פי התורה. עם זאת שימרו חכמים את רוח החג המקורית בקריאת מגילת רות, בקריאות בתורה ובהפטרה, ובפיוטים.

מצד אחד, ניתן ללמוד שבמקרה הצורך מותר וצריך לתת משמעות חדשה למצווה עתיקה, בעיקר אם זו איבדה את משמעותה שהייתה לה בזמנים עברו. מצד שני, חשוב לשמור על המרכיבים העתיקים.

הערה: השיעור לא הועבר בגלל סיבות בריאותיות. 

הורדת השיעור כתוב

דף המקורות

 

 

 


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך


מאמר חדש באתר - כסלו תשע"ז

המאמר "כוחות גדולים וסכנות מבהילות", עוסק בשאלה דתית מציקה - מדוע לא כל התפילות נענות?

כוחות גדולים וסכנות מבהילות


על כיסוי ראש לנשים

סיכום לימודי בנושא כיסוי ראש לנשים, שנכתב ע"י נעם למפרט, איציק שפיר ויוסי סופר,

ניתן לקרוא כאן.


כדאי להירשם לאתר

הנרשמים לאתר יקבלו עדכונים על השיעור ועל התפתחויות חשובות באתר.
ההרשמה היא חינם.

לחץ להרשמה


עמותת "גשר ההלכה"

נפתחה עמותה חדשה לקידום התחדשות ההלכה במשמעות של התאמתה למציאות העכשווית, תוך שימוש בכליה הפנימיים, וזאת במטרה לקרב את ההלכה אל העם היהודי ואת העם היהודי אל ההלכה. שמה של העמותה הוא "גשר ההלכה".

לאתר העמותה


לאתר הוכנס מאמר חדש - תשובתו של דוד המלך.
המאמר הוא סיכום דרשת שבת תשובה תשע"ז.
אשמח לתגובותיכם.

מאמר - תשובתו של דוד המלך